Miten korona vaikutti Kasvu Openiin?

Sparrauspäivä käynniss tietokoneen näytöllä osallistujien kasvoja.

Kun kokoontumista koskevat koronarajoitukset asetettiin maaliskuussa 2020, Kasvu Openin toiminta ei jäätynyt. Myönnän, että muutama pitkä hengenveto otettiin, mutta sitten oli aika toimia. Kasvu Openin johtoryhmä otettiin langoille ja tehtiin tilanneanalyysi.

“Koronavirustilanne rajoittaa yhteiskunnan toimintaa. Kokoontumisia rajoitetaan, ihmiset siirtyvät etätöihin ja lapset hoidetaan kotona. Vain välttämätön kaupankäynti (elintarvikkeet, lääkkeet jne.) jatkuu toistaiseksi normaalisti. Yksinyrittäjät ja pk-yritykset ovat pulassa.”

Kun kirjoitin yllä olevan tekstin johtoryhmän materiaaliin, tiesin, että nyt ollaan isojen kysymysten äärellä: Miten varmistamme Kasvu Openin toiminnan jatkuvuuden? Miten me voimme auttaa kasvuyrityksiä? Voiko haku Kasvu Open -sparraukseen jatkua? Miten järjestämme satojen ihmisten ja kasvuyritysten sparrauksen?

Kasvuyritysten sparraus digitaalisesti – onnistuuko?

Ennen koronaa Kasvu Openin toiminta perustui lähes sataprosenttisesti livetapaamisiin. Sadat kasvuyritykset ja sadat Kasvu Open -sparraajat tapasivat kymmenissä eri kaupungeissa, kymmeninä päivinä vuodessa. Halattiin ja käteltiin. Syötiin ja kahviteltiin yhdessä. Suosittiin kimppakyytejä.

Korona pyyhki pöydän hetkessä. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä digitaaliseen sparraukseen. Siis perinteinen “huku tai ui” -tilanne.

Kirjasin Kasvu Openin johtoryhmän “koronapalaverissa” maaliskuun 17. päivän (2020) muistiinpanot: 

  • Digitaalinen Howspace -yhteisö, eka versio perjantaina 20.3.
  • Howspace hallintaan – ei vaihtoehtoja. Tarvitaan koulutus plus jokaiselta halu oppia ja sitoutuminen.
  • Tapahtumapäivien siirto digitaaliseen ympäristöön niin pitkään kuin on tarve.

Ensimmäinen digitaalinen Kasvu Open -sparrauspäivä järjestettiin 1.huhtikuuta 2020. Kaksi viikkoa sen jälkeen kun digitaalinen Howspace-alusta otettiin käyttöön. Siis KAKSI viikkoa.

LUE: Kasvu Open varautuu koronaviruksen vaikutuksiin

Korona vaikutti Kasvu Openilla kaikkeen ja kaikkiin  

En osaa järkevin sanoin kuvailla, millaiset nuo kaksi viikkoa olivat. Sisäinen ja ulkoinen viestintä kävivät ylikierroksilla, kun kumppaneita, tiimiä ja sparraukseen mukaan valittuja yrityksiä kontaktoitiin. Markkinointiviestejä muokattiin. Uutiskirjeitä lähetettiin. Työaikojen rajat hämärtyivät.  

Kasvu Open -sparrauspäivien fasilitaattorit sisäistivät digitaalista sparrausta, uutta sparrausalustaa, videoyhteyksiä ja tekivät videotervehdyksiä. Toimitusjohtaja otti uusia työkaluja haltuun ja opetteli webinaarihostiksi. Kehitysjohtaja käytti tunteja (viikkojen sijaan) digitaalisten työtilojen muokkaamiseen.

Koska viimeinen hakurypäs päättyi 28.4. aktivoimme uusia hakijoita hakemaan mukaan maksuttomaan, digitaaliseen sparraukseen. Samalla synnytimme sitä – etänä luonnollisesti.

Kasvuyrityksiä sparraa Kasvu Open 1.0

Huhtikuun 1. päivä päivitin Kasvu Openin Facebook-tilille: 

“Kauden ensimmäinen sparrauspäivä alkaa olla paketissa👌 Linjoilla oli tänään Satu ja Laura, Pohjois-Savon Kasvupolun yritykset ja sparraajat. Tässä tehdään historiaa – kyseessä on meidän eka 100% etäsparrauspäivä, joten samalla napsitaan parhaat opit kevään muihin vetoihin. Mites mukana olevat/olleet? Plussat ja miinukset?”

Kuvassa hymyilevät Satu ja Laura päällään vihreät takit – ne joista meidät tunnetaan. Pöydällä on läppäri useamman A4-paperipaketin päällä. Siitä se sitten lähti. Huhti-elokuussa  järjestimme kasvuyrityksille yhteensä 27 digitaalista Kasvu Open -sparrauspäivää.

Kasvu Open -fasilitoijta Satu ja Laura.
Kasvu Open -haku kauden 2020 päättyi huhtikuun lopussa. Mukaan sparraukseen haki 528 kasvuyritystä, joista 320 valittiin mukaan Kasvu Openin Kasvupoluille.

Mitä korona opetti meille?

Plussat

  • Kasvu Open -sparraus onnistuu digitaalisesti.
  • Digitaalista sparrausta kannattaa jalostaa ja jatkaa.
  • Ei matkustamista, enemmän aikaa olennaiseen tiimille, kasvuyrityksille ja sparraajille.
  • Tiimin työskentely ja viestintä sai uusia tehokkaita malleja.
  • Luotiin webinaareista uusi Kasvu Open -tuote.

Miinukset

  • Korona
  • Sosiaalinen eristys
  • Kiire

Seuraava ponnistus on lokakuun Kasvu Open Karnevaali, joka pilotoi meille digitaalisen kasvuyritystapahtuman mallia. Onneksi siihen on vielä lähes kaksi kuukautta. Siinä ajassa ehtii hyvin luoda taivaan ja maan.